tiistai 18. marraskuuta 2008

Holkki- ja rengashommissa

Kaksiosainen vapa holkitetaan siten että, laitetaan kärkiosaan kärkirengas paikoilleen. Mitataan kärjestä alkaen puolet vavan pituudesta, joka 8ft 6in vavalla on 129,54 cm. Merkataan tämä kohta kärkiosaan ja samalle kohdalle kantaosaan. Kanta- ja kärkiosa on helppo laittaa yhtä paksusta kohdasta vierekkäin, koska kantaosan kärki oli 51 tuuman kohdalla, kun höyläsin kantaosan.Lisätään kärkiosaan pituuteen puolet naarasholkin syvyydestä, eli tässä tapauksessa 11,35 mm (mittaustapahtuma kuvassa). Tyviosasta taas vähennetään puolet naarasholkin syvyydestä. Olipa vaikeasti selitetty. No jos joku kaipaa selkeämpää kuvaa niin se löytyy tuolta http://www.winkpower.com/page_1141889469977.html





Vasemmanpuoleinen merkki on kärkiosan pituus, johon lisätään 11,40 mm. Kantaosan kanssa on helpompaa, koska höyläsin kantaosan niin, että sen kärki oli 51 tuuman kohdalla.




Siimarenkaiden sijoitteluun on olemassa 10 potenssiin 6 tapaa, yhtä hyviä tai huonoja kaikki. Jokatapauksessa siimarenkaiden välin tulee kasvaa kärjestä kantaan mennessä ja olisi hyvä jos siimarengas osuisi mahdollisimman lähelle vavan jatkokohtaa. Itse otin tähän vapaan mitat 8' 6'' PHY Para 17 vavasta, jolloin ensimmäinen rengas tulee 12 cm kohdalle ja renkaiden väli kasvaa noin 1,5 cm tyveen päin mennessä. Renkaat voi teipata vaikka maalarinteipillä kohdalleen ennen sitomista.

Ei kommentteja: